xDrive dlaczego się psują? Częste objawy i przyczyny uszkodzenia.
Dzięki systemowi napędu na cztery koła BMW xDrive każda oś wykorzystuje swoją trakcję do maksimum. Twoje BMW zapewnia stabilny wyjazd z zakrętów. Jeżeli – zwłaszcza podczas trudnych warunków jazdy – niezbędne jest przeniesienie większej siły na drogę, do akcji wkracza układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Poza poprawą trakcji system rozpoznaje również pierwsze oznaki nad- i podsterowności. W ułamku sekundy przenosi nawet 100% mocy silnika na przednią albo tylną oś poprzez skrzynię biegów oraz elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło. Następnie powraca do standardowego stosunku 40:60. Dzięki tej technologii system napędu na cztery koła ma wszystkie korzyści napędu na tylne koła: precyzyjne prowadzenie, optymalną jazdę w zakrętach oraz wyraźny rozdział między silnikiem a układem kierowniczym.
Oprócz wyżej wymienionych korzyści system xDrive wcześniej czy później zaczyna szwankować. Za nieprawidłową pracę układu napędowego 4×4 odpowiada skrzynia rozdzielcza VTG (reduktor), ale dlaczego to się psuje? Odpowiedź jest prosta- bo ma się psuć, granica wytrzymałości takiej skrzyni zwykle nie przekracza 200 tys km. Uszkodzenie może nastąpić dużo wcześniej min. dzięki nieodpowiedniemu doborze opon, a także przepalonemu olejowi, jego niewystarczającą ilością, lub jego brakiem. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w skrzyni rozdzielczej należy wymieniać olej co 30 tys km. Decydując się na BMW xDrive należy zawsze montować 4 opony tego samego producenta, o tej samej wysokości bieżnika najlepiej wg. zaleceń producenta. Nieprawidłowo dobrane opony lub nierówno wytarte pomiędzy osią przednią, a tylną nawet o 2 mm! będą powodować szarpania co bezpośrednio wpływa na uszkodzenie reduktora.
Należy pamiętać, że skrzynia rozdzielcza załącza się tylko podczas napędzania, jeśli przy puszczaniu gazu odczuwalne jest szarpanie -„przytrzymywanie” auta, być może skrzynia nie została uszkodzona i jest to wina wyłącznie opon. W przypadku gdy „szarpanie” występuję podczas napędzania tj. dodawania gazu, ruszania, skręcania, jazdy na rondzie itp. Jest to ewidentna usterka reduktora pod warunkiem wykluczenia innych usterek mechanicznych.
Kolejnym typowym objawem uszkodzonej skrzyni jest „wycie” spowodowane uszkodzeniem łożysk kosza sprzęgłowego. Najbardziej powszechną usterką są świecące się kontrolki : 4×4, abs, od hamulca ręcznego. W większości przypadków wskazują na uszkodzenie siłownika skrzyni rozdzielczej (uszkodzenie mechaniczne lub elektryczne). Z doświadczenia wiemy, że regeneracja siłownika pomaga zwykle na krótki czas. Następstwem tego jest remont skrzyni rozdzielczej.
Rodzaje skrzyń rozdzielczych i ich części dla BMW xDrive.

- 01. Uszczelniacz (znajdziesz w zestawie K1)
- 02. Seger.
- 03. Łożysko (znajdziesz w zestawie K2)
- 04. Seger.
- 05. Obudowa.
- 06. Kołek centrujący.
- 07. O-ring.
- 08. Wałek główny.
- 09. Łożysko igiełkowe wałka głównego (znajdziesz w zestawie K2)
- 12. Podkładka dystansowa plastikowa.
- 14. Kosz sprzęgłowy.
- 16. Obudowa.
- 18. Łożysko (znajdziesz w zestawie K2)
- 19. Seger.
- 20. Uszczelniacz (znajdziesz w zestawie K1)
- 21. Flansza.
- 23. Seger.
- 27. Śruba.
- 28. Śruba.
- 29. Łożysko (znajdziesz w zestawie K2)
- 30. Podkładka.
- 31. Mimośród sprzęgła.
- 32. Osłona koła zębatego.
- 33. Koło zębate.
- 34. Osłona koła zębatego.
- 35. Łożysko (znajdziesz w zestawie K2)
- 36. Blacha magnesu (dostępna)
- 37. Magnes (dostępny)
- 38. Kołek centrujący.
- 39. Korek oleju.
- 40. Uszczelniacz (znajdziesz w zestawie K1)
- 41. Osłona plastikowa (dostępna)
- 42. Flansza.
- 43. Łożysko (znajdziesz w zestawie K2)
- 44. Koło zębate.
- 45. Brok.
- 46. Seger.
- 47. Podkładka.
- 49. O-ring.
- 50. Łożysko igiełkowe.
- 51. Poduszka skrzyni rozdzielczej (dostępny 2 rodzaj)
- 70. Łożysko igiełkowe (dostępne)
- 71. Koło zębate sprzęgła (dostępne)
- 72. Łożysko igiełkowe (dostępne)
- 73. Rozpierak sprzęgła.
- 74. Kulka.
- 75. Rozpierak sprzęgła.
- 76. Talerz oporowy.
- 77. Podkładka sprężynująca (znajdziesz w zestawie K5)
- 78. Przekładka gruba.
- 79. Tarczka cierna (znajdziesz w zestawie K6)
- 80. Przekładka cieńka (znajdziesz w zestawie K6)
- 81. Podstawa sprzęgła.
- 82. Seger (dostępny)
- 83. Łożysko igiełkowe sprzęgła (dostępne)
- 84. Łożysko igiełkowe z potkładką (dostępne)
- 90. Pompa oleju (dostępna w zestawie K7)
- 91. Wężyk pompy oleju (dostępny w zestawie K7)
- 92. Seger pompy oleju (dostępny w zestawie K7)
- K1. Zestaw uszczelniaczy.
- K2. Zestaw łożysk.
- K3. Siłownik ATC300 (zestaw z opornikiem klasyfikowanym i śrubami)
- K5. Zestaw podkładek sprężynujących.
- K6. Zestaw tarcz ciernych i przekładek sprzęgła.
- K7. Pompa oleju ATC300.
- K18. Zestaw sprzęgła ATC300.