Regeneracja skrzyń rozdzielczych (reduktorów) xDrive
xDrive dlaczego się psują? Częste objawy i przyczyny uszkodzenia.
Dzięki systemowi napędu na cztery koła BMW xDrive każda oś wykorzystuje swoją trakcję do maksimum. Twoje BMW zapewnia stabilny wyjazd z zakrętów. Jeżeli – zwłaszcza podczas trudnych warunków jazdy – niezbędne jest przeniesienie większej siły na drogę, do akcji wkracza układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Poza poprawą trakcji system rozpoznaje również pierwsze oznaki nad- i podsterowności. W ułamku sekundy przenosi nawet 100% mocy silnika na przednią albo tylną oś poprzez skrzynię biegów oraz elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło, a następnie powraca do standardowego stosunku 40:60. Dzięki tej technologii system napędu na cztery koła ma wszystkie korzyści napędu na tylne koła. Zapewnia precyzyjne prowadzenie, optymalną jazdę w zakrętach oraz wyraźny rozdział między silnikiem a układem kierowniczym.
Przyczyny uszkodzeń skrzyni rozdzielczej
Oprócz wyżej wymienionych korzyści system xDrive wcześniej czy później zaczyna szwankować. Za nieprawidłową pracę układu napędowego 4×4 odpowiada skrzynia rozdzielcza VTG (reduktor), ale dlaczego to się psuje? Odpowiedź jest prosta- bo ma się psuć, granica wytrzymałości takiej skrzyni zwykle nie przekracza 200 tys km. Uszkodzenie może nastąpić dużo wcześniej min. dzięki nieodpowiedniemu doborze opon, a także przepalonemu olejowi, jego niewystarczającą ilością, lub jego brakiem. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w skrzyni rozdzielczej należy wymieniać olej co 50-60 tys km. Decydując się na BMW xDrive należy zawsze montować 4 opony tego samego producenta. Opony otej samej wysokości bieżnika najlepiej wg. zaleceń producenta. Nieprawidłowo dobrane opony lub nierówno wytarte pomiędzy osią przednią, a tylną nawet o 2 mm! Będą powodować szarpania co bezpośrednio wpływa na uszkodzenie reduktora.
Należy pamiętać, że skrzynia rozdzielcza załącza się tylko podczas napędzania. Jeśli przy puszczaniu gazu odczuwalne jest szarpanie -„przytrzymywanie” auta, być może skrzynia nie została uszkodzona i jest to wina wyłącznie opon. W przypadku gdy „szarpanie” występuję podczas napędzania tj. dodawania gazu, ruszania, skręcania, jazdy na rondzie itp. Jest to ewidentna usterka reduktora pod warunkiem wykluczenia innych usterek mechanicznych.
Kolejnym typowym objawem uszkodzonej skrzyni jest „wycie” spowodowane uszkodzeniem łożysk kosza sprzęgłowego. Najbardziej powszechną usterką są świecące się kontrolki : 4×4, abs, od hamulca ręcznego. W większości przypadków wskazują na uszkodzenie siłownika skrzyni rozdzielczej (uszkodzenie mechaniczne lub elektryczne). Z doświadczenia wiemy, że regeneracja siłownika pomaga zwykle na krótki czas, a następstwem tego jest remont skrzyni rozdzielczej.