Statyczna i dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

wpis w: Usługi | 0

 

 

                  WYMIANA STATYCZNA vs WYMIANA DYNAMICZNA

https://xdrive-service.pl/kategoria-produktu/dynamicza-wymiana-oleju/

 

  • Wymiana ok 40–60% oleju w zależności od typu skrzyni 
  • Wymiana do 100% oleju
  • Wypłukanie zanieczyszczeń z całego układu
  • Możliwość zastosowania detergentów ułatwiających wypłukanie zanieczyszczeń
     

 

PORÓWNANIE METOD

DYNAMICZNA WYMIANA OLEJU VS STATYCZNA

Statyczna wymiana oleju polega na spuszczeniu oleju z miski olejowej oraz niewielkiej jego ilości, która spłynie grawitacyjnie z układu. Pozostały olej zalega w sprzęgłach, pompie, chłodnicy, przewodach oraz przekładni hydrokinetycznej. W praktyce oznacza to, że przy metodzie statycznej w zależności od typu skrzyni udaje się wymienić 40–60% oleju znajdującego się w skrzyni. Metodą statyczną nie wymienimy całego oleju, tylko mieszamy stary – zużyty olej z nowym. Takie „odświeżenie” może być skuteczne w przypadku regularnych wymian oleju od nowości co 30–60 tys. km. W przypadku wymiany statycznej trzeba jednak mieć pewność, jaki olej znajduje się w skrzyni biegów. Zmieszanie olejów o różnych parametrach może prowadzić do jej uszkodzenia lub pogorszenia jakości pracy skrzyni biegów.

Dynamiczna wymiana oleju – polega na wpięciu się w obieg oleju automatycznej skrzyni biegów za pomocą stacji do dynamicznej wymiany oleju. Proces wymiany odbywa się przy uruchomionym silniku. Urządzenie do dynamicznej wymiany oleju odbiera zużyty olej wypompowywany przez pompę oleju skrzyni biegów, waży go i w tym samym czasie automatycznie podaje taką samą ilość świeżego oleju. Podczas procedury dynamicznej wymiany cały czas utrzymujemy właściwy poziom oleju. Metoda dynamiczna umożliwia wymianę do 100% oleju znajdującego się w skrzyni biegów oraz umożliwia przepłukanie całego układu detergentem w celu pozbycia się zalegających osadów.

Firma ATS przeprowadza dynamiczną wymianę oleju przy użyciu maszyny jednego z czołowych producentów – MAHLE

Automatyczna skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych elementów współczesnego samochodu. Poprawna eksploatacja i obsługa serwisowa skrzyni jest niezbędna, jeżeli zależy nam na jej długiej i bezawaryjnej pracy. Decydujące znaczenie ma tutaj jakość oleju, którego zadaniem jest m.in. smarowanie elementów przekładni i chłodzenie podzespołów. Olej ATF pełni również funkcję medium transmisji energii w siłownikach hydraulicznych i konwerterze. Przyspieszone zużycie i utrata parametrów oleju ATF może wystąpić z następujących powodów:

  • Niewłaściwej eksploatacji skrzyni biegów, jazdy w górach, jazdy z obciążonym bagażnikiem dachowym i autem zapakowanym „po dach”, holowania przyczepy.
  • Nadmiernego obciążenia cieplnego i mechanicznego skrzyni, spowodowanego np. szybką jazdą po autostradzie czy jazdą sportową.
  • W wyniku zanieczyszczenia oleju ATF produktami zużycia części powstałymi w trakcie pracy elementów ciernych skrzyni.
  • Na skutek degradacji oleju zmieniają się jego właściwości: zmniejsza się lepkość, własności smarne, własności myjące itp. Skutkiem czego jest przyspieszone zużycie skrzyni.

W naszym warsztacie stosujemy oleje marki Ravenol oraz ZF

 

 

 

 

 

 

ZALECENIA PRODUCENTÓW VS FAKTY

Niektórzy producenci samochodów w swoich zaleceniach serwisowych podają informację „jeden olej na całe życie skrzyni” lub „skrzyni nie naprawia się”. Pominięcie wymiany oleju ATF w zaleceniach serwisowych najczęściej wynika z podejścia przez producentów do automatycznych skrzyń biegów podobnie jak do części podlegającej standardowemu zużyciu, którą należy wymienić przy przebiegu ok. 150–200 tys. km.

JAK CZĘSTO NALEŻY WYMIENIAĆ OLEJ W SKRZYNI BIEGÓW ?

Na podstawie zdobytego doświadczenia zalecamy następujące okresy wymiany oleju ATF w zależności od typu skrzyni.

Klasyczne automaty AT (Automatic Transmission) – wymiana oleju co ok. 60 tys. km (zależna od sposobu eksploatacji) – dość popularna skrzynia zbudowana na bazie przekładni planetarnych oraz z przekładni hydrokinetycznej. Za zmianę biegów odpowiedzialny jest sterownik skrzyni biegów. Starsze modele nie miały żadnej elektroniki, nowsze tzw. mechatroniki, wyposażone są w zawory hydrauliczne, elektryczne i sterowniki elektroniczne.

Skrzynie bezstopniowe CVT (Continuously Variable Transmission) – wymiana oleju co ok. 30 tys. km (zależna od sposobu eksploatacji) – wyróżnia się spośród innych przekładni brakiem ustawialnych przełożeń. Zmiany przełożenia odbywają się za pomocą hydrauliki i przekładni pasowej. Zmianie ulegają średnice, na jakich toczy się pas albo łańcuch. Ten rodzaj przekładni montowany raczej do aut miejskich (nie nadaje się do aut sportowych), stosowany m.in. w Audi (Multitronic), Toyotach (CVT) oraz Nissanach.

Skrzynie dwusprzęgłowe DSG (Direct Shift Gearbox) – wymiana oleju w skrzyniach z tzw. sprzęgłem mokrym co ok. 60 tys. km (zależna od sposobu eksploatacji) – jej działanie opiera się o współpracę dwóch niezależnych równoległych przekładni z osobnymi sprzęgłami. Jedna odpowiada za biegi parzyste i wsteczny, a druga za biegi nieparzyste. Daje możliwość załączenia dwóch przełożeń jednocześnie, przy czym jedno przekazuje moment na koła, natomiast drugie jest już przygotowane do załączenia.

Skrzynie zautomatyzowane ASG (Automated Shift Gearbox) – manualna skrzynia biegów, w której zmiana przełożeń odbywa się za pomocą mechanizmu, modułu oraz siłownika (tzw. manual z robotem zmieniającym biegi). W przypadku skrzyń tego typu, z uwagi na ich podobieństwo pod względem mechanicznym do skrzyń manualnych, dynamiczna wymiana oleju jest niemożliwa.

WNIOSKI

Zużycie oleju i utrata właściwych parametrów prowadzi do pogorszenia się pracy skrzyni biegów, co przyspieszy jej zużycie i wpłynie na jakość podróży. Dlatego też prawidłowa eksploatacja oraz serwis automatycznej skrzyni biegów ma ogromne znaczenie.

Poniżej przedstawiamy przykładowe zużyte części skrzyni biegów, w której nie był wymieniany olej:

 

 

W naszej ofercie znajdziesz płyny przekładniowe renomowanej marki Ravenol.

 

ravenol professionals